loading...
آموزش حسابداري
mf.padkan بازدید : 251 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

معاوضه

معاوضه

معاوضه داراييها:

در معاوضه دارايي ها توجه به يک نکته الزامي است چنانچه دو دارايي که با هم معاوضه مي شوند مشابه باشند براي تعويض آنها با يکديگر شناسايي سود غير منطقي است اما بر اساس اصل احتياط کل زيان شناسايي مي گردد اما در معاوضه دارايي هاي غير مشابه کل سود و زيان معامله شناسايي مي گردد

معاوضه دارايي هاي غير مشابه:

ثبت زير انجام مي پذيرد:

 
mf.padkan بازدید : 127 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

اشتباهات متداول در تهیه صورت‌های مالی

در بعضی از شرکت‌ها که صورت‌های مالی نهایی تهیه می‌شود، اشکالات عدیده‌ای در آن صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آنها مشاهده می‌شود که بعضی از آن اشکالات عمده و بعضی هم جزئی است. در رابطه با این اشکالات، موضوع عمده یا جزئی بودن آنها را باید کنار گذاشت.
 صورت‌های مالی نهایی که توسط امور مالی یک شرکت تهیه می‌شود، باید عاری از هرگونه اشتباه، اعم از عمده، جزئی، ظاهری يا از نظر استانداردهای حسابداری باشد. صورت‌های مالی نهایی منعکس‌کننده عملکرد مدیریت یک شرکت طی یک سال یا دوره مالی و در واقع ویترین آن شرکت است. صورت‌های مالی که توسط شرکت‌های معتبر دنیا تهیه می‌شود، با کیفیت بسیار بالا از هر لحاظ (کاغذ، حروفچینی، رنگ‌ها، طراحی، صفحه‌بندی، محتویات و .....) تهیه و به صورت کتابچه چاپ مي‌شود. در چنین گزارش‌هايي، کوچک‌ترین اشتباهی مشاهده نمی‌شود. علل این امر را می‌توان مسوولیت پذیری کسانی دانست که این گزارش‌ها را تهیه می‌کنند و همچنین به اعتبار این شرکت‌ها در جامعه مربوط مي‌شود. البته تهیه چنین گزارش‌‌هايي مستلزم تحمل هزینه‌های بالایی است و برای شرکت‌های متوسط و کوچک نمی‌تواند توجیه‌پذیر باشد و انتظاری هم از این شرکت‌ها نمی‌رود که چنین هزینه‌هایی را متحمل شوند، ولی همان صورت‌های مالی که توسط بعضی از شرکت‌ها روی کاغذ معمولی و به صورت فتوکپی تهیه می‌شود و به شکل بسیار ساده‌ای است، حداقل باید به نحو صحیح و بدون هیچ‌گونه اشتباهی باشند.
مي‌توان گفت اشتباهات متداولی که در صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست بعضی از شرکت‌ها مشاهده می‌شود (اشتباهات ظاهری و نه از نظر استانداردهای حسابداری)، به احتمال زیاد در اثر بی دقتی، بی‌توجهی یا نداشتن آگاهی تهیه‌کنندگان آنها رخ می‌دهد زیرا برای آنها صورت‌های مالی نهایی و یادداشت‌های پیوست آنها فاقد ارزش چندانی بوده و تنها یک نوع رفع تکلیف به حساب می‌آید. نمونه‌هایی از چنین اشتباهات به شرح زیر است (البته موارد زیر نمونه‌هایی از آن اشتباهات بوده و لزوما شامل کلیه اشتباهات موجود در صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن شرکت‌ها نيست).

1 - اشتباه در نوشتن نام شرکت. بيشتر موارد هم شخصیت حقوقی شرکت (سهامی عام، سهامی خاص، با مسوولیت محدود و ......) قید نمي‌شود.
2 - اشتباه در نوشتن سال یا دوره مالی که صورت‌های مالی در برگیرنده آن است.
3 - اشتباه در نوشتن فهرست مندرجات و اجزای تشکیل‌دهنده صورت‌های مالی از قبیل سرفصل صورت‌های مالی، شماره صفحات و ........ .
4 - اشتباه در نوشتن اسامی و سمت اعضای هیات مدیره. گاه دیده می‌شود که اسامی هیات مدیره سال قبل که تعویض شده اند، نوشته می‌شود.
5 - اشتباهات تایپی فراوان در بيشتر صفحات صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن.
6 - اشتباهات جمعی(ریاضی) در بيشتر صفحات صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن.
7 - استفاده از علامت منها به جای پرانتز در موارد کاهش مبالغ در صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن. علامت منها برای نمایش کاهش مبالغ در حسابداری، بی‌معنی است و باید از علامت پرانتز استفاده شود.
8 - استفاده از یک خط به جای دو خط در ته جمع‌های صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آن.
9 - مطابقت نداشتن نام سرفصل حساب‌ها در صورت‌های مالی با نام آنها در یادداشت‌های پیوست صورت‌های مالی.
10 - استفاده از نام‌های غیرمصطلح یا غلط برای سرفصل حساب‌ها در صورت‌های مالی.
11 - درج نشدن عباراتی نظیر «جمع دارایی‌های جاری»، «جمع دارایی‌های غیرجاری، «جمع بدهی‌های جاری» و ........ در صورت‌های مالی.
ادامه متن در ادامه مطلب...

 
mf.padkan بازدید : 202 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

کاربرد حسابداری دولتی

كاربرد حسابداري دولتي: 
1- اطلاعات مفيد و قابل اعتمادي را براي تعيين و پيش بيني ورود، خروج و مانده منابع مالي دولت تهيه و در دسترس مسئولين دستگاههاي دولتي يا مسئولين ارشد مالي دولت قرار مي دهد. 
2- اطلاعات مالي معتبري براي تعيين و پيش بيني وضعيت مالي دولت و واحدهاي تابعه آن تهيه و در اختيار تصميم گيرندگان قرار مي دهد. 
3- اطلاعات لازم و مفيدي را براي برنامه ريزي، بودجه بندي، جمع آوري و پس از قابل استفاده نمودن آن در اختيار مسئولين رده هاي مختلف مديريت دولتي قرار مي دهند تا آثار تحصيل و مصرف منابع مالي را در تحقق اهداف عملياتي دولت بررسي و مورد ارزيابي قرار دهند. 
4- سيستم حسابداري دولتي ابزار قابل ملاحظه اي براي ارزيابي كارائي مديران اجرايي به حساب مي آيد. سيستم حسابداري دولتي از سيستم بودجه بندي پيروي مي نمايد و اطلاعات مالي را با اطلاعات مالي قابل پيش بيني شده در بودجه مقايسه و به افشاي انحرافات مطلوب و يا نامطلوب بودجه مي پردازد. 
به عنوان مثال در سيستم بودجه بندي عملياتي كه يك سيستم بودجه بندي پيشرفته است، بهاي تمام شده يك فعاليت يا پروژه با قيمت ها ي استاندارد پيش بيني و در بودجه سالانه منظور مي شود. سيستم حسابداري دولتي به پيروي از سيستم بودجه بندي عملياتي، اطلاعات مالي واقعي مربوط به بهاي تمام شده فعاليت يا پروژه را جمع آوري نموده و پس از طي مراحلي با بهاي تمام شده استاندارد مقايسه و انحرافات مطلوب يا نامطلوب را نشان مي دهد. لازم به توضيح است كه انحرافات مطلوب در مورد بهاي تمام شده طرح يا پروژه و يا فعاليت به پائين بودن بهاي تمام شده واقعي در مقايسه با بهاي تمام شده پيش بيني شده مي گويند، به شرط آنكه در كيفيت طرح، پروژه يا فعاليت تغييري حاصل نشود. در اين صورت مي توان كاهش بهاي تمام شده واقعي را به شرط ثابت بودن قيمت كالاها و خدمات مورد نياز، نتيجه مديريت صحيح بر اجراي پروژه ها، طرحها و فعاليتها دانست. 
5- يكي ديگر از موارد استفاده حسابداري دولتي، ايجاد ارتباط صحيح بين واحدهاي اجرائي دولت مي باشد. از طريق سيستم جسابداري دولتي اطلاعات مالي مورد نياز واحدهاي اجرايي دولت تامين مي گرددو اين اطلاعات بر حسب نياز بين واحدهاي اجرايي دولت مبادله مي شود. 

ادامه متن در ادامه مطلب...
 
mf.padkan بازدید : 540 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

مقدمه:

در سالهای اخیر بسیاری از مبادلات واحدهای تولیدی و بازرگانی جهت توسعه و گسترش فعالیت، و کسب سود بیشتر، کالای تولیدی خود را به کشورهای خارجی صادر می نمایند، و یا دامنه فعالیت بعضی از شرکتها وارد کردن کالا از کشورهای خارجی برای تحصیل سود می باشد.

نمونه هایی از فعالیت عملیات خارجی واحد تجاری شامل موارد زیر میباشد:

 1-خرید و فروش کالا و خدماتی(واردات و صادرات) كه قرار است بهای آن به ارز خارجی دریافت یا پرداخت شود.

2-استقراض (وام دادن یا وام گرفتن ارزی) که تسویه آن از طریق ارز صورت می گیرد.

3-تحصیل یا فروش دارایی ها که تسویه آن از طریق ارز صورت می گیرد.

4-خرید یا فروش پیمان های ارزی سلف (معاملات ناشی از پیمان ارزی سلف).

5-خرید یا فروش واحدهای پولی ارزی

نکات مهمی که در حسابداری مبادلات خارجی وجود دارد، تغییرات و نوسانات نرخ ارز می باشد مبادله با پول رایج کشوری خارجی که با پول عملیاتی واحد انتفاعی تفاوت داشته باشد،مبادله ارزی نامیده می شود. بر اساس استانداردهای حسابداری، پول عملیاتی واحد انتفاعی، پول رایج در محیط اقتصادی است که واحد انتفاعی در آن فعالیت می کنند.

 
mf.padkan بازدید : 137 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

قراردادها در ۴ نسخه کتبی تهیه شود.

مجید درویش، عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با بیان اینکه یکی از دلایل اجحاف در حقوق کارگران کتبی‌نبودن قراردادهای آنان است، اظهار کرد: طبق قانون کار هر قراردادی که بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود باید در چهار نسخه تهیه شود.
وی به ایسنا ادامه داد: یک نسخه باید نزد کارگر، یک نسخه نزد کارفرما، یک نسخه نزد نماینده‌ کارگر و یک نسخه نیز باید نزد اداره‌ کار هر استان قرار گیرد تا هیچ کارفرمایی نتواند از قانون فرار کرده و حقوق کارگران خود را نپردازد.
درویش با بیان اینکه وجود این گونه قراردادها باعث می‌شود کارفرما نتواند در دستمزد و حقوق کارگر کوتاهی کند، افزود: این قبیل روندهای قراردادها باید مورد بازرسی قرار گیرد تا به وضعیت کارگران رسیدگی شود ولی متاسفانه بازرسی سازمان تامین اجتماعی تعطیل شده است.
عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: برای اصلاح قراردادها ابتدا باید بازرسی وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی تقویت شود که خوشبختانه اکنون با ادغام وزارتخانه‌ها و زیرپوشش وزارت کار قرار گرفتن سازمان تامین اجتماعی می‌توان عملکرد تهیه را از آن مشاهده کرد.
وی با تاکید بر اینکه کار کارفرمایی در کشور تعریف نشده است، بیان کرد: بیمه نکردن کارگران و سفید امضا گرفتن از آنها در بخش‌های تولید و صنعتی کمتر به چشم می‌خورد این در حالی است که نظارت‌ها باید روی شرکت‌های پیمانکاری زیاد شود.
درویش گفت: شاید هزینه‌ نیروی انسانی برای کارفرما حدود ۱۰ درصد باشد ولی بقیه آن در بخش‌های تولید و تامین مواد اولیه است که با توجه به هدفمندسازی یارانه‌ها و بالاتر رفتن قیمت حامل‌های انرژی کارفرمایان برای جبران آن مجبور به وارد کردن فشار بر روی نیروی انسانی هستند.
منبع: جهان صنعت

mf.padkan بازدید : 155 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

حسابداری استهلاک

استهلاک : از نظر حسابداری به معنی سرشکن کردن بهای تمام شده یک دارائی به طریقی معقول و منظم به دوره های استفاده از دارائی
مبنای استهلاک : 
1. بهای تمام شده 
2. عمر مفید 
3. ارزش اسقاط 
که ردیف دو وسه براوردی و قضاوتی میباشد
در محاسبه ارزش اسقاط باید هزینه برچیدن و پیاده کردن دارائی نیز مد نظر قرار گیرد
ماخذ استهلاک عبارت از مابه التفاوت بهای تمام شده و ارزش اسقاط depreciation base 
اغلب در عمل از محاسبه ارزش اسقاط صرف نظر میکنند
این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که برای متجانس شده ارزش اسقاط مبلغی که به عنوان ارزش اسقاط سالها قبل از تحقق ان براورد میشود از لحاظ نظری می بایست به ارزش فعلی تنزل یابد و زمانی که چنین روش اعمال شود مبلغ ارزش اسقاط بسیار ناچیز خواهد شده وشاید این یکی از دلایل صرف نظر نمودن ازمحاسبه ارزش اسقاط در محاسبه استهلاک در عمل باشد
روشهای استهلاک به دو دسته تقسیم میشوند :
1. استهلاک با روش ثابت سالیانه مانند خط مستقیم و روش مجموع سنوات
2. روش شتابدار که میزان استهلاک در سالهای نخست بیش از سالهای پایانی خواهد بود مانند روش مانده نزولی , روش نزولی دوبل و 

mf.padkan بازدید : 330 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

حسابداری قرارداد های پیمانکاری

 

کلیاتى پیرامون حسابدارى                                      

قراردادهاى بلندمدت پیمانکارى
موسسات بخش عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیرراه سازی، سد سازی، اسکله و بندرسازی، نصب خطوط پستهای فشارقوی و انتقال نیرو، کشتی سازی، هواپیماسازی،ساختن فیلمهای سینمایی و قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد قرارداد به موسسات پیمانکاری واگذار میکنند. تعریف صنعت پیمانکاری به دلیل تعدد و تنوع حیطه عملیات، کاری دشوار است  . در این مقاله، حسابداری پیمانکاری در موسساتی که از طریق انعقاد قرارداد به ساختن دارایی اشتغال دارند مورد مطالعه قرار میگیرد.ارکان اصلی عملیات پیمانکاری در هر نوع عملیات پیمانکاری سه ارکان اصلی زیر وجود دارد:
 کارفرما 
شخص حقیقی یا حقوقی است که اجرای عملیات معینی رابه پیمانکار واگذار میکند. کارفرما برای هماهنگی و نظارت براجرای عملیات موضوع پیمان عمومآً از خدمات مهندسان مشاور بهره میگیرد. جانشینان یا نمایندگان قانونی کارفرمادر حکم کارفرما محسوب میشوند.

mf.padkan بازدید : 93 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

سیاست تقسیم سود

سیاست تقسیم سود هر شرکتی نقش مهمی در ارزش سهام آن شرکت دارد . تئوری های مختلفی درباره سیاست تقسیم سود ارائه شده است که هر یک بر موارد خاصی تمرکز کرده و آن جنبه را مورد توجه قرار داده اند . برای مثال تئوری پرنده ای در دست یا سیلی نقد به از حلوای نسیه می گوید که سهام داران سود تقسیمی بالا را به سود سرمایه ترجیح می دهند ، زیرا احساس می کنند که سود سرمایه ای به عوامل مختلف و مخصوصا مالیات بستگی دارد و بهتر این است که در پایان سال مالی سود خود را دریافت کنند . برای افراد مختلف دارای چشم اندازهای متفاوت سرمایه گذاری میزان سود تقسیم شرکت ها مهم است . بر اساس دسته بندی گوردون و والتر موسسات به سه گروه تقسیم می شوند (از لحاظ سیاست تقسیم سود) :

۱ ) موسسات در حال رشد

۲ ) موسسات در حال بلوغ

۳ ) موسسات در حال افول

افراد بازنشسته و کسانی که دنبال عایدی برای دوران استراحت خود هستند موسسات در حال بلوغ و یا اگر کمی ریسک پذیر باشند ، موسسات در حال افول را انتخاب می کنند که تمامی سود خود را تقسیم می کنند .

 

mf.padkan بازدید : 708 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

از اسناد حسابداری تا تهیه تراز آزمایشی و ترازنامه تحت اکسل

راهنمایی برای حسابداران جوان و تازه کار جهت آشنا شدن با نحوه ثبت اسناد حسابداری و سند حسابداری و تهیه ترازآزمایشی و تراز کل و سود و زیان و ترازنامه .

لينك دانلود : از اسناد حسابداری تا تهیه تراز آزمایشی و ترازنامه تحت اکسل

mf.padkan بازدید : 171 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

مفاهیم کاهش ارزش تحت استانداردهای حسابداری سرقفلی

 

مقدمه : حسابداری سرقفلی، یکی از موضوعهای بحث‌برانگیز حسابداری بوده که از دیرباز مورد توجه جامعه حسابداری قرار گرفته و رویه‌های متفاوتی در طول زمان برای این مسئله در پیش گرفته شده ‌است. پیش از پذیرش گسترده استانداردهای بین‌المللی در سالهای اخیر، آزادی عمل در مورد حسابداری سرقفلی، شرکتها را به انتخاب رویه‌ای که به مطلوبترین نتیجه منجر می‌شد، تشویق می‌کرد.تشکیل هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری با هدف یکپارچه‌سازی و هماهنگی رویه‌های حسابداری در سراسر جهان، اقبال عمومی کشورهای مختلف به استانداردهای این مرجع در سالهای اخیر و نیز تلاشهای مشترک هیئت استانداردهای حسابداری مالی امریکا1و هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری2 جهت همگرایی استانداردهای وضع‌شده در حوزه‌های مختلف، منجر به حذف بسیاری از تفاوتها و موارد سوءاستفاده قبلی در حوزه حسابداری سرقفلی شده‌ است. اما مقایسه میان استانداردهای این دو مرجع نشان می‌دهد که هنوز همگرایی کاملی در حوزه حسابداری سرقفلی، میان آنها پدید نیامده ‌است (Callaghan and Treacy, 2007).این مقاله ضمن ارائه مفاهيم کاملی از استانداردهای جدید هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری و هیئت استانداردهای حسابداری مالی امریکا در حوزه سرقفلی، نتایج تحقیقات مختلفی را که به‌منظور شناخت دقیقتر جنبه‌های مختلف آنها و تعیین عوامل بالقوه فرصت‌طلبی تحت آنها صورت گرفته است، بیان می‌‌كند.

 
mf.padkan بازدید : 135 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

مختصری درباره حسابداری نفت

نفت یکی از مهمترین صادرات کشور ما را تشکیل می دهد . بخش عمده ای از درآمد ملی و تولید ملی کشور ما را نفت تشکیل می دهد . حسابداری نفت یکی از مهمتری و پیچیده ترین حسابداری بهای تمام شده است . در این گفتار گذری اجمالی خواهیم داشت بر کلیت این نوع از حسابداری . هدف ما تنها بررسی استهلاک دارایی ها ُُ، هزینه های تولید و موجودی گیری ها در این نوع از حسابداری است .

استهلاک : استهلاک در این نوع از حسابداری مانند سایر انواع حسابداری تابع روش و عمر مفید می باشد . به طور کلی می توان استهلاک ها را به شرح زیر طبقه بندی نمود :
شرح و نام دارایی قابل استهلاک طول عمر مفید به ماه 

الف ـ زمین :
۱- در مواردی غیر از عملیات حفاری چاههای نفت و گاز مستهلک نمی گردد 
۲- زمین برای حفر چاههای نفت و گاز ۱۲۰ ماه 
۳- هزینه های بهبود و اصلاح زمینهای استیجاری طول مدت اجاره یا ده
سال هر کدام کمتر باشد 

ب ـ مخارج تحقیقات ژئولوژی ، ژئوفیزیک و تاپوگرافی :
۱- در صورت مثبت بودن تحقیقات ۱۲۰ ماه 
۲- در صورت نیافتن منابع یکجا هزینه می گردد

mf.padkan بازدید : 175 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

واحد پول تومان از کجا امده است؟

واحد پول کشور "ایران" بر مبنای «دینار» بنا شده. دینار، واحد قدیمی پول روم و بعد امپراتوری روم شرقی بود و «دیناریوس» خوانده می شد. یک دیناریوس روم شرقی برابر با یک سکه نقره بود که وزنش در مواقع مختلف فرق می کرد. این واحد پول بعد از فتح اراضی روم شرقی به دست مسلمانان، از طرف اونها به عنوان نام واحد پول انتخاب شد و تبدیل شد به دیناری که امروزه هم در کشورهای عربی از آن استفاده می شود. به همین ترتیب، سلطنتها و حکومتهای ایرانی هم از دینار استفاده می کردند. اما به تدریج، در نتیجه تورم و بی ارزش شدن پول، احتیاج به واحدهای پولی بزرگتر پیش اومد. این واحدها همه بر مبنای دینار بنا شده بودند.

اولین واحد پولی، سکه صد دینار (صنار) بود که توسط سلطان محمود غزنوی ضرب شد و به اسم «محمودی» نامیده می شد. در همان زمان، شاهان سامانی ماورالنهر، سکه های نقره پنجاه دیناری ضرب کردند که «شاهی» نامیده می شد. در حقیقت، یک شاهی، نصف یک محمودی یا به عبارت دیگر، یک محمودی، دو شاهی بود. تا زمانهایی سکه های نقره مورد استفاده، شاهی و محمودی بودند. واحدهای دیگری مثل «قران» (هزار دینار) و تومان (10000) دینار، فقط واحد محاسبه بودند و عملا هیچ سکه ای به نام قران یا تومان ضرب نمی شد (کلمه تومان از لفظ مغولی تومان به معنی ده هزار است. نمونه اش رو در منصب «تومان باشی» می شود دید: فرمانده ده هزار نفر).

 

mf.padkan بازدید : 265 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

 

اجاره سرمایه‌ای

مقدمه
امروزه گسترش و توسعه اجاره‌ها به‌عنوان ضرورتی همگانی در سراسر جهان، موضوعی ثابت شده است. نقش انواع اجاره‌ها در چرخه اقتصادی کشورها و اثرهای مثبت و اجتناب‌ناپذیری که در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و سرانجام توازن منطقی در موازنه پرداختهای جامعه‌های صنعتی و روبه توسعه به جای گذاشته، موجب شده است که امروزه این شیوه اعتباری، با تکیه بر تخصصها و ویژگیهای نوین اجرایی بتواند موقعیت خود را به‌عنوان یکی از مهمترین مراحل تامین اعتبار در سطح اقتصاد داخلی و بین‌المللی تثبیت کند. بر این اساس، به‌تحقیق بخش عظیمی از عملیات مالی، تسهیلاتی، سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار در جهان با استفاده از روشهای نوین اجاره انجام می‌پذیرد.

mf.padkan بازدید : 145 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

بازار گردانی فعاليتی جديد در بستر داد و ستد اوراق بهادار در بازار های بورس و فرابورس می باشد. بدين معنی که يک نهاد مالی و يا سرمايه گذاری عضو بورس, به صورت تسهيل کننده جريان معاملات سهام شرکت های خاص درج شده در تابلوی بورس, وارد بازار می شود و با حرکت در جهت مخالف روند بازار, به ثبات و پايداری و نقد شوندگی آن کمک می کند.

در زمان بوجود آمدن صف های عرضه و تقاضا, بازارگردان (Market Maker) از سرمايه خود ,يا نهادهای مالی ديگر, به صورت مالکيتی و يا وکالتی اقدام به خريد يا فروش سهام شرکت مورد نظر نموده و اين کار را تا زمان نزديک شدن  قيمت  بازار به ارزش ذاتی سهم ادامه خواهد داد . در نتيجه سرمايه گذارا ن جديد الورود به آن صنعت و شرکت خاص با اطمينان از درجه نقد شوندگی و قيمت ذاتی سهم اقدام  به خريد می نمايند. 

به عبارت ديگر پشتوانه فيزيکی تعادل بازار سرمايه در بورسهای توسعه يافته و دارای عمق و حجم بالا, بازار گردانها و بازارگردان ويژه می باشند که هميشه آماده ايجاد بازار منظم , قانون مند و برنامه ريزی شده برای اوراق بهادار به شمار می آيند.

 
mf.padkan بازدید : 145 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

چطور برای استخدام باید مصاحبه انجام دهیم؟

انجام مصاحبه برای استخدام یکی از مراحل مهم و حتمی است زیرا در این مرحله شما یک گام تا استخدام شدن فاصله داری بنابراین باید نهایت تلاش خود را در این مرحله انجام دهید. اریک کرامر، نویسنده کتاب “مصاحبه خوب” میگوید: مصاحبه ی خوب باید به گونه ای باشد که ...

mf.padkan بازدید : 355 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

پاورپوینت حسابداری پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری

پیمان چه کوچک چه بزرگ باشد یک توافق دو طرفه است که به موجب آن پیمانکار می تواند عملیاتی را تعهد و اجرا نماید مانند : ساختمان، کشتی، جاده سازی.

mf.padkan بازدید : 167 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

                     بانکداری تلویزیونی (TV BANKING) چیست؟

دنیای امروز به سرعت شاهد پیشرفت فناوری IT می باشد با گذشت هر ساعت یا شاید هر لحظه تکنولوژی جدیدی از IT به عرصه ظهور می رسد . بانکداری نوین و الکترونیکی نیز همسو با این پیشرفت صنعت IT درصدد به کارگیری بهترین و ساده ترین ابزار و تکنولوژی جهت ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به مشتریان می باشد.از جمله تکنولوژی های جدیدی که انتظار می رود در آینده نزدیک وارد شبکه بانکی کشور گردد خدمتی است نوین به نام بانکداری تلویزیونی.

mf.padkan بازدید : 169 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

روشهای راس گیری چکهای مدت دار

چک 1 20 روزه 200.000 ریال----------------> 4.000.000 ریال 
چک 2 30 روزه 150.000 ریال ---------------> 4.500.000 ریال
چک 3 45 روزه 100.000 ریال----------------> 4.500.000 ریال
چک 4 10 روزه 500.000 ریال---------------->5.000.000 ریال

----------- -------------
950.000 ریال 18.000.000 ریال

18.000.000/950.000=19 روز

با فرض صدی سه حساب کنیم داریم: 
300.000×19÷30=190.000 بهره چکها
950.000+190.000=1.140.000 ریال(اصل و فرع پول)


 

روش 2
به این ترتیب که:
تاریخ چک مبلغ چک فاصله از مبنا(روز)
10/10/ 500000 0
10/20/ 200000 10
11/30/ 150000 20 
12/15/ 100000 35 
اولین چک را مبنا قرار داده و بقیه چکها را با توجه به فاصله آنها از تاریخ مبنا مد نظر قرار می دهیم.

(فاصله ازمبنا* مبلغ چک)/مبلغ کل چکها

عددحاصل را به علاوه تاریخ اولین چک می کنیم.
(1*500000+10*200000+20*150000+35*100000)/950000=9.47

9 روزبه علاوه 10 .راس چک ها مصادف با 10/19/ است.

البته اصول کارفرقی ندارد اما دراین حالت اعداد کوچکتر میباشد و درمحاسبه نیاز به منظورکردن علامت منفی برای محاسبه چکهای تاریخ گذشته نیز نمیباشد.

mf.padkan بازدید : 668 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

تسليم الکترونيکي ليست حقوق کارکنان

در اين سيستم اطلاعات پرداخت کنندگان و دريافت کنندگان حقوق و ميزان حقوق و مزاياي پرداختي

و ماليات مترتب بر آن به شکل فايل الکترونيکي از مؤدي دريافت و در پايگاه اطلاعاتي سازمان 

امور مالياتي ذخيره مي گردد. به همين منظور مؤدي مي تواند با ورود اطلاعات در نرم افزاري که توسط

سازمان امور مالياتي
 ارايه مي شود فايل الکترونيکي مورد نظر را توليد و به واحد امور مالياتي ارايه نمايد

و يا با استفاده از سيستم هاي نرم افزاري موجود خود، اقدام به تهيه فايل الکترونيکي با قالب مورد نظر

سازمان نمايد.

 ورود به سامانه جديد تسليم ليست حقوق کارکنان

راهنمای استفاده از سامانه را از اینجا دریافت نمایید

راهنمای تهیه لیست حقوق و خلاصه لیست حقوق را از اینجا دریافت نمایید

جهت نمایش گزارش ها، برنامه فلش را از اینجا دریافت نمایید

mf.padkan بازدید : 1005 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

دانلود نرم افزار ساخت فاكتور ( رايگان )

منبع : سایت مرجع تخصصی حسابداران ایران

همان‌طور كه می‌دانید هر بازار بدون فروشنده و مشتری بازار نيست. فروشنده می‌تواند ارائه‌كننده یك كالا یا خدمات باشد و مشتری نیز خریدار كالا یا دریافت‌كننده خدمات. در این میان، هزینه خدمات یا كالای رد‌و‌بدل شده میان فروشنده و مشتری در فاكتور مربوط به آن معامله ثبت شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد تا مبلغ درج‌شده در فاكتور را به فروشنده پرداخت كند.

این روند انجام كار در تمامي مشاغل به‌وضوح مشاهده می‌شود و همین امر موجب می‌شود همه مشاغل كوچك و بزرگ به ابزاری برای ایجاد فاكتورهای خود نياز داشته باشند. روش‌های سنتی استفاده از فاكتورهای كاغذی و تكمیل آنها با خودكار نیز چندان خوشایند نیست و كم‌كم جای خود را به استفاده از روش‌های نوینی همچون چاپ فاكتور با استفاده از رایانه داده‌ است. 
ا

mf.padkan بازدید : 157 پنجشنبه 29 مرداد 1394 نظرات (0)

تفاوت دو حساب اندوخته و ذخيره در حسابداری

اندوخته ها ( به طور مثال اندوخته قانونی) مبلغی است از یک ماخذ مشخص (مثل نسبتی از سرمایه) که میبایست قبل از تقسیم سود در حسابی به این عنوان جداگانه نگهداری شود تا از خروج این مبلغ از چرخه دارائی شرکت جلوگیری گردد. ضمناً موعد تاریخ مشخصی برای آزاد شدن آن مشخص نمیباشد و بنابر قانون و یا تصمیم سهامداران شرکت سقف مشخصی دارد. بوجود آوردن اندوخته حتماً بایستی سودی موجود باشد، اما برای بوجود آوردن ذخیره چنین الزامی لازم نیست.
همچنین اندوخته قانونی هر ساله به میزان ۵ درصد سود سال جاری در نظر گرفته میشود و این عمل تا زمانی که اندوخته قانونی به میزان۱۰ درصد سرمایه شرکت برسد الزامی و بیشتر از ۱۰ درصد اختیاری میباشد.

 ولی ذخیره مخزنی از هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده است و سقف مشخصی ندارد ونیز تصمیم سهامداران شرکت در تعیین میزان آن دخالت ندارد. در واقع ذخیره به هزینه های گذشته اشاره میکند ولی اندوخته ارتباطی با هزینه ها در زمان گذشته ندارد. در بعضی کتابهای قدیمی اندوخته و ذخیره و انباشته به یک معنی مورد استفاده قرار میگرفتند.

اصطلاحات اندوخته و ذخیره در بسیاری از موارد بجای یکدیگر استفاده می گردند. اما می توان موارد کاربرد آنها را به شرح زیر تفکیک نمود:

mf.padkan بازدید : 189 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

                                      تسعیر ارز چیست؟ (+ جزئیات)

یک‌ واحد تجاری‌ می‌تواند فعالیتهای‌ خارجی‌ خود را به‌ دو طریق‌ انجام‌ دهد. واحد تجاری‌ ممکن‌ است‌ معاملاتی‌ به‌ ارز انجام‌ دهد یا دارای‌ عملیات‌ خارجی‌ باشد.

 

mf.padkan بازدید : 318 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

           نحوه محاسبه سود پس از سررسید و جریمه دیر کرد وام بانکی (+ مثال)

میزان تسهیلات اعطایی و سود آن به صراحت در قرارداد تصریح می‌شود، اما تقویم میزان دقیق خسارت دیرکرد در قرارداد ممکن نیست و تابع ظرف زمانی تخلف وام‌گیرنده است، موضوع این نوشتار، رویه بانک‌ها در محاسبه تأخیر تأدیه ( جریمه دیر کرد ) در قراردادها است.

mf.padkan بازدید : 294 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

راهنمای نامنویسی بیمه شدگان کارگاه و افراد تحت تکفل آنان

افرادی که به تازگی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار میگیرند می بایست اطلاعات هویتی و بیمه ای آنان در پایگاه اطلاعات شعبه موردنظر ثبت نام گردد از اینرو  جهت شناسائی ، انجام امور بیمه ای و طبقه بندی مستندات آنان یک شماره بیمه منحصر بفرد به آنان اختصاص داده می شود. ارائه خدمات بیمه ای و درمانی به جامعه ...

mf.padkan بازدید : 187 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

                                         سیستم اطلاعات مدیریتی (MIS)

سیستم های اطلاعات مدیریتی (MIS) به آن دسته از سیستم های اطلاعاتی اطلاق می گردد که معمولا بر اساس کامپیوتر استوار بوده ودر داخل یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد

mf.padkan بازدید : 211 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

شبکه سوئیفت چه خدماتی دارد ؟

سوئیفت ارائه خدمات بهتر به مشتریان و تسهیل در امر مبادلات تجاری با سرعت و امکانات بیشتر و دسترسی مستقیم به سامانه های بانکی و کارگزاران مربوط را در سراسرجهان با سرعت بسیار بالا ممکن می سازد و امکان انجام عملیات حسابداری مربوط را به یاری پیام های استاندارد با همان سرعت فراهم می آورد .

mf.padkan بازدید : 216 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

کتاب مجموعه قوانين و مقررات ديوان محاسبات کشور منتتشر شد

در راستای آگاهی بخشی به همکاران و سایر مدیران دستگاههای اجرایی نسبت به قوانین و مقررات دیوان محاسبات کشور کتابی با عنوان " مجموعه قوانین و مقررات دیوان محاسبات کشور" به همت معاونت حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه (اداره کل حقوقی و بررسی های فنی) ، توسط انتشارات مرکز آموزش و برنامه ریزی دیوان منتشر گردید.

mf.padkan بازدید : 173 سه شنبه 27 مرداد 1394 نظرات (0)

ویزا کارت یا مستر کارت چیست؟

با رونق گرفتن تجارت الکترونیک و برداشته‌شدن محدوده جغرافیایی برای انجام امور تجاری، استفاده از کارت‌های بانکی در دنیای مجازی و صفر و یک‌های دیجیتال گسترده شده است و روز به روز نیاز ما به استفاده از این خدمات بیشتر خواهد شد.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
بهترين سايت جهت آشنايي وبهره برداري دانشجويان حسابداري از مقالات علمي روز دنيا در زمينه حسابداري مديرت مالي حسابرسي ورشته هاي مربوطه وآشنايي با قوانين ومقررات مالي
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 137
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 160
  • بازدید ماه : 437
  • بازدید سال : 4,854
  • بازدید کلی : 116,040